Det er blevet tid til at sende en invitation ud til gæsterne til brylluppet. Stedet er booket, datoen er sat, og nu er der kun tilbage at ordne det med ønskelisten. Her får I gode råd til, hvordan I kan gøre det lettere for jer selv som for gæsterne at finde den perfekte bryllupsgave.
Tekst: Anna Storm Foto: Shutterstock
Den største gave ved festen er din tilstedeværelse, står der af og til på invitationerne. Men skal vi være helt ærlige, så er det naturligvis også rigtig rart at få lov til at åbne gaver. Det kan dog være svært at skrive en ønskeliste til brylluppet. Hvad skal man ønske sig? Hvilken prisklasse skal gaverne have? Og hvordan sørger man for ikke at modtage fire helt ens krystalvaser i bryllupsgave? Vi har delt processen op i nogle enkle trin for at svare på spørgsmålene.
INFORMER
Det første skridt er at informere gæsterne om, at I har en ønskeliste, og at den er lavet for at hjælpe gæsterne med valget af bryllupsgave, sådan at I får noget, I virkelig ønsker jer. En metode er at skrive en note om ønskelisten på invitationen, en anden måde er at lave en hjemmeside til brylluppet, hvor ønskelisten findes digitalt.
SKRIV LISTE
Der findes flere forskellige måder at skrive sin ønskeliste på. Det mest normale er at dele listen ind i forskellige kategorier. Disse kategorier kan være alt fra butik til prisniveau. Inddeler du ønskelisten efter prisniveau, så del den ind i tre forskellige prisgrupper – og sørg for, at der er rigeligt med ønsker i de respektive grupper, og skriv gerne en note til gæsterne om, at de er velkomne til at gå sammen om en lidt dyrere gave, hvis de ikke vil betale for hele gildet selv. Det er virkelig nemt at dele ønskelisten ind i forskellige priskategorier, men vær opmærksom på, at nogle gæster kan have det lidt skidt med ikke at have mulighed for at købe noget i den dyrere kategori.
Vælger I i stedet at dele listen op på en anden måde, så kan I dele den ind efter forskellige butikker – alternativt efter forskellige områder. Områder, der plejer at være populære, er hjemmet, rejser og skønhed. Undgå at ønske jer penge i bryllupsgave, da dette kan gøre gæsterne forlegne. Hvis I ønsker jer penge, så gør opmærksom på, at kuverten/overførslen skal være anonym.
BUTIK ELLER WEB
Hvis mange af gæsterne kommer fra samme sted, kan det være en god ide at lægge en ønskeliste i udvalgte butikker. Når gæsterne er informeret om ønskelisten og hvilke butikker, kan de selv gå derhen og spørge efter listen. Butikspersonalet hjælper gerne med købet og krydser gerne en gave af, så snart nogen har købt den.
Kommer gæsterne fra forskellige steder, kan det derimod være mere praktisk at lave en elektronisk ønskeliste på nettet. Hvis I laver jeres egen hjemmeside til brylluppet, kan I nemt lægge ønskelisten der og gæsterne nemt følge den. Udvælg gerne en person, som skal fungere som gavekoordinator med ansvar for ønskelisten (eksempelvis toastmasteren). Vedkommende sørger for, at gæsterne meddeler ham/hende, så snart en gave er købt, så han/hun kan stryge den fra listen.
Mange webbutikker og fora arrangerer i dag også digitale ønskelister, hvor I kan lave en liste direkte på siden.
ÅBNING AF GAVER
Uanset hvordan I vælger at sende ønskelisten ud, er det en god ide at have en person, der er ansvarlig for bryllupsgaverne. Ud over at sørge for, at listen er opdateret og følges, skal den ansvarlige også holde styr på åbningen af gaverne. Her er det nødvendigt med lidt forarbejde; den ansvarlige skal sørge for, at gaverne allerede er åbnet lidt, når brudeparret får dem i hænderne, og også læse op, hvem gaven er fra. Når brudeparret har åbnet gaven, skal en anden person skrive ned, hvad gaven var, og hvem den var fra. Åbning af gaver kan tage utrolig lang tid, og det er derfor vigtigt at holde tempoet højt og samarbejde for at gøre åbningen af gaver til en hyggelig del af festen.
Som gæst er det altid sjovt at se, når brudeparret åbner gaver. Dette kan gøres under festen, alternativt kan man samle alle til brunch og åbning af gaver dagen efter. Det plejer at være en hyggelig begivenhed.