Køb ikke katten i sækken
Det vrimler med hjemmesider, der sælger brudekjoler. De lokker med fine billeder af smukke kjoler, men kjolerne på billederne er originale kjoler. Overdådige, velsyede og med god pasform. Det er ikke de kjoler, der bliver sendt med posten. Det er kopier – ofte meget dårlige af slagsen.
Tekst: Jeanette Henriksson Foto: netrun78/Shutterstock.com
Man kan naturligvis være heldig og modtage en kjole, der sidder rimelig godt, og jovist kan det være tillokkende at købe billigt. Men man får oftest det, man betaler for. Du ved egentlig ikke, hvad der kommer med posten. Det er som at købe katten i sækken. Du kan være heldig og vinde som lottovinder, men er det risikoen værd?
Tænk at stå foran alteret i en kjole, der ikke repræsenterer det, du forventer dig på din store dag. Og hvis du ikke får det, du forventer, hvor let er det så at sende kjolen tilbage – eller at få pengene retur?
From real life
Her er, hvad Anna fortæller om den skræk, hun fik i livet, da hun åbnede den pakke, der skulle indeholde hendes smukke drømmekjole:
- Jeg var så glad og forventningsfuld, da jeg fik sms’en fra Postdanmark om, at nu var pakken med min kjole kommet. Jeg kunne overhovedet ikke vente til arbejdsdagen var slut, så jeg hentede den i frokostpausen og åbnede pakken i bilen. Jeg følte på stoffet og fik en dårlig følelse i maven. Jeg havde jo mærket min søsters brudekjole, og min skulle være i samme materiale, og denne her føltes helt anderledes. Stoffet var billigt og føltes unaturligt. Tænkte, at det nok ville se anderledes ud, når jeg fik kjolen ud af pakken og tog den på. Tog fra posthuset med et stort smil på læberne. Hvad bekymrede jeg mig overhovedet over, billederne af kjolen var jo helt fantastiske. Det skal nok blive godt, og jeg kommer til at føle mig godt tilpas og som verdens smukkeste på bryllupsdagen. Tænkte jeg. Tror aldrig min arbejdsdag har føltes længere end den dag. Jeg kunne næsten ikke vente med at tage kjolen på og stille mig foran spejlet for at prøve mit livs kjole.
Skrækoplevelse - Hun fortæller videre:
- Jeg skyndte mig op af trapperne og smed arbejdstøjet og løftede min kjole ud af æsken. Jeg holdt den foran mig og så med det samme, at den så mærkelig ud. Den så nærmest skrå ud og var ret lang i det. Da jeg fik den på, stod jeg bare og stirrede. Det var en katastrofe, jeg har aldrig følt mig så skuffet. Jeg træner meget og er tilfreds med min krop. Jeg målte mine mål, og de stemte med den bestilte kjole – ifølge tabellen på deres hjemmeside. Kort efter kom tårerne, de trillede bare ned ad kinderne. I samme øjeblik kom min kommende mand Claes ind gennem døren. Han troede, nogen var død. Han fortalte senere, at han aldrig har set mig så ked af det.
- Da jeg havde samlet mig lidt, ringede jeg til min søster. Hun kom dagen efter, og vi tog hen til en brudebutik. Jeg fortalte om min oplevelse, og personalet fortalte, at jeg desværre ikke var den eneste, der havde oplevet den slags. Butikspersonalet fik ofte henvendelser fra andre brude, der havde bestilt en kjole på nettet, men fik noget andet end det, de havde ønsket. Jeg prøvede flere forskellige kjoler i butikken, og de var alle sammen virkelig smukke og føltes helt anderledes. Både på kroppen og i materialet.
Derefter så jeg den, min rigtige drømmekjole. Den, der fandtes på billederne, men var her i en original udgave. Hvilken lykke. Desværre varede mit held ikke længe, eftersom butikken ikke havde den i min størrelse, og jeg var sent ude. Men der er kun en at bebrejde, havde jeg tænk mig om, så var dette aldrig sket.
Butikken reddede mig
- Jeg fandt faktisk en smuk brudekjole i butikken og er virkelig glad for den, men jeg vil gerne råde alle, der overvejer at bestille deres brudekjole på nettet i stedet for at besøge en brudebutik, til ikke at gøre det. Butikkerne har en ekspertviden og kan hjælpe hele vejen, og man får den kjole, man bestiller. Jeg orkede ikke at sende kjolen retur til webbutikken eller at forlange pengene tilbage. Fandt ud af, at det nok ikke ville være så let, eftersom al kommunikation med webbutikken foregik via mail, og de svarede ikke på de mails, jeg sendte. Hele sagen drænede min energi og ødelagde en del af mit bryllup. Men brylluppet endte godt til sidst, ligesom kjolen.
På den sikre side
Annas oplevelse lyder ikke sjov, heldigvis endte det godt til sidst. Men hvor tidligt skal du være ude, når det kommer til brudekjolen? For at være på den sikre side, er det bedst at besøge en velassorteret brudebutik, der forhandler originale kjoler cirka 6-7 måneder inden brylluppet. Kjolen findes måske ikke i den størrelse, du vil have, og skal bestilles hjem. Butikken hjælper til med alt det praktiske, og leveringstiden for en mærkevare er cirka tre til fire måneder.
Butikspersonalet hjælper helt sikkert med at finde den kjolemodel, der passer lige netop til dig, din kropsform og dit bryllup. Du kan prøve flere forskellige modeller, alle med god pasform. Du kan stå der og prøve dig frem, til du glider ned i den der kjole, der gør dig helt euforisk af lykke. Kjolen, du føler dig godt tilpas i, og som gør dig til verdens smukkeste kvinde …. en kjole, der bare er dig….